De Russische Lada Granta

In een land waar auto's sneller corroderen, de wegen gevaarlijk en slecht, de autofabrieken nog niet weten wat 'kwaliteit' is, daar heb ik mij de afgelopen jaren regelmatig in de buidel moeten tasten om heelhuids ergens te komen.

Ja, de meestverkochte auto van Rusland de afgelopen jaren is de Lada Granta. Eigenlijk is dat de enige betaalbare auto voor de meeste Russen, ware het niet dat men zich voor een auto graag in het krediet steekt.

Ik daarentegen begon in april 2019 met een tweedehandse Granta die het corrosie stadium al ver was gevorderd en eigenlijk had ik het nooit moeten doen.

 

 

Nu, ruim twee jaar later weet ik wat de Russische auto-industrie inhoudt: de auto voelen, auto-onderdelen kopen met korting, een goedkope garage opzoeken om er vervolgens achter te komen dat de "avto-master" eigenlijk helemaal niet zo veel weet van auto's en eigenlijk maar wat doet.

Na een rit van Moskou naar huis (ik woon in Izjevsk, 1200 kilometer naar het oosten) begon het oververhittingslampje te branden. Geïrriteerd zette ik mijn auto (veel te goed koop) op Avito, het Russische marktplaats, en nam ik met een beetje pijn in het hard afscheid van mijn Lada Granta waarmee ik toch eigenlijk wel heel veel mooie avonturen heb beleefd: Tbilisi, Toljatti, Volgograd en Kazan, overal ben ik wel geweest met dat ding.

Maar zoals mijn vrouw uiteindelijk zei: "Ach, het is maar een bonk ijzer, meer is het niet". Daar heeft ze in het geval van de Russische Lada Granta zeker gelijk in.

 

Regelmatig geeft William een update met het laatste nieuws uit Rusland. Hier luister je zijn laatste update!